Inspiraciju uvijek možete dobiti i od drugih kolega i jako mi je drago kada vidim da se neke kolege, pogotovo početnici inspirišu mojim radovima.
Intervju: Jovana Subotin – make up artist
Jovana Subotin, talentovana šminkerka iz Novog Sada, započela je svoju karijeru u svijetu ljepote još kao srednjoškolka, kada je otkrila svoju ljubav prema šminkanju. Njena strast prema umjetnosti brzo se transformisala u ozbiljnu karijeru, a tokom godina Jovana je postala poznata po svom jedinstvenom stilu i tehnici. U njenom radu, posebno se ističe ruski stil šminkanja, koji joj omogućava da spoji svoju ljubav prema bojama i umjetnosti. Kroz posvećenost klijentima i strast prema svom poslu, Jovana je stekla reputaciju pouzdane i kreativne umjetnice. Njena sposobnost da stvara prilagođene look-ove prema zahtjevima klijenata, uz stalno praćenje najnovijih trendova, postavlja je u sam vrh industrije. Jovana ne samo da stvara izvanredne umjetničke radove, već i inspiriše mlade umjetnike da vjeruju u sebe i neprestano rade na svom usavršavanju. Sa svojim neprekidnim nastojanjem da unaprijedi svoj rad i doprinese domaćoj sceni ljepote, Jovana je definitivno umjetnica koju treba pratiti.
Jovana Subotin, talentirana šminkerka iz Novog Sada, predstavlja primjer kako strast može postati uspješna karijera. Sa šest godina iskustva, ona je uspela ne samo da razvije svoje vještine, već i da inspiriše druge. Njena ljubav prema umjetnosti i modi oblikovala je jedinstveni pristup šminkanju, a njene saradnje sa renomiranim brendovima govore o njenoj posvećenosti i uspjehu. U ovom intervjuu, Jovana otkriva kako je premostila izazove i pronašla svoj put u ovoj dinamičnoj industriji.
Možete li nam reći nešto više o sebi?
Moje ime je Subotin Jovana, dolazim iz Novog Sada i šminkanjem se bavim šest godina. Takođe, pored svoje šminkerske karijere, ostvarila sam se i kao edukator i lash&brow artist. Kroz svoje platforme izražavam svoju ljubav prema šminkanju, umetnosti i modi. To me je dovelo do saradnje sa raznim svetskim brendovima na koje sam izuzetno ponosna!
Kako ste započeli svoju karijeru u svijetu šminkanja?
Oduvek sam bila tip osobe koji je bio okrenut ka umetnosti, tako da sam znala da ću se u budućnosti baviti sigurno nečim što ima veze sa tim.
U srednjoj školi sam kao i većina tinejdžerki razvila ljubav prema šminkanju, a od svoje 18. godine sam počela da se time ozbiljnije bavim ali i dalje u vidu hobija.
Zaradu bih uglavnom koristila kao dodatni džeparac ili bih ulagala u kvalitetniji materijal za rad. Tri godine kasnije sam odlučila da je šminkanje definitivno moj poziv i usmerila sam svu moju pažnju ka tome.
Koji su bili vaši najveći izazovi na početku i kako ste ih prevazišli?
Kada sam odlučila da se bavim šminkanjem još u srednjoj školi imala sam tremu kako će ljudi iz moje okoline reagovati. Mnogi od njih me nisu shvatili ozbiljno jer posao šminkera nije tradicionalan posao.
Moja porodica i pojedini prijatelji su bili skeptični da li treba uopšte ozbiljnije da se upuštam u ovaj posao jer nisu verovali da se od njega može živeti. Srećom, nisu svi verovali u to.
Imala sam par ljudi koji su ovu ideju podržavali od prvog dana i sada kada vratim vreme drago mi je da sam ostala dosledna sebi jer se to ispostavilo kao najbolja moguća odluka!
Postoji li neka osoba ili mentor koji je posebno uticao navaš rad?
Pohađala sam usavršavanje svog rada kod Bojana Vukadinova, čiji rad izuzetno poštujem. Naravno, postoje mnoge kolege koje sjajno rade svoj posao i na samom početku svaka pohvala, savet ili konstruktivna kritika su mi mnogo značile.
Odakle crpite inspiraciju za svoje look-ove?
Look-ove uglavnom smišljam u skladu sa najčešćijim zahtevima klijenata ili sa aktuelnim dešavanjima ( šminka za Noć veštica, Novu godinu, šminka za mladu). Takođe veliku pažnju posvećujem i samoj opremi za fotografisanje i rekvizitima jer oni značajno doprinese kvalitetu i kreativnosti same fotografije.
Dešava mi se i da prvo nađem rekvizite pa da na osnovu njih gradim look. Inspiraciju uvek možete dobiti i od drugih kolega i jako mi je drago kada vidim da se neke kolege, pogotovo početnici inspirišu mojim radovima.
Ali isto tako smatram da je po ovom pitanju poštovanje tuđeg rada na prvom mestu i da je krajnje neprofesionalno uzimati tuđe ideje i prisvajati ih kao svoje bez prethodnog konsultovanja sa autorom rada.
Kako ostajete u toku sa najnovijim trendovima u industriji šminkanja?
Definitivno preko društvenih mreža, pre svega Instragrama i TikTok-a. Živimo u vremenu društvenih mreža i one predstavljaju neminovan deo u promovisanju industrije lepote, samim tim i šminkanja.
Trendovi se menjaju od sezone do sezone i da biste bili u mogućnosti da odgovorite na zahteve klijenata morate biti u toku. To se pogotovo odnosi na to kada imate za klijente mlade devojke koje šminkate za maturska slikanja, maturske večeri i slično jer se često desi da klijenti inspiraciju upravo traže na društvenim mrežama.
Da li postoji neki određeni trenutak ili iskustvo koje vas je oblikovalo kao umjetnika?
Ne postoji momenat koji bih posebno izdvojila, ali uopšteno bih rekla kada sam posle par godina rada videla koliko zadovoljnih klijenata imam iza sebe. Lepo je kada se bavite poslom koji volite gde dajete 100% sebe i vidite da drugi ljudi cene vaš rad. Tada znate da ste uspeli!
Koje nove tehnike ste nedavno isprobali i kako su se pokazali?
Svoj rad sam u poslednje vreme najviše usmerila na ruski stil i boje po čemu sam postala prepoznatljiva. Ruski stil predstavlja jaku sminku, koja sadrži razne kombinacije boja i pigmenata i više je fokusirana na umetnost.Budući da sam se pre šminkerske karijere bavila crtanjem, ovo je stil u kom sam se najviše pronašla.Na našim prostorima nema mnogo artista koji su usmereni na ovaj stil i radujem se što mogu da gradim nešto unikatno po čemu ću biti prepoznatljiva u moru konkurencije.
Kako birate proizvode koje koristite na klijentima, posebno za osjetljive kože?
Proizvode koje ću koristiti na klijentima uvek prvo testiram na sebi. Imam izuzetno osetljiv tip kože, stoga mi je idealno da isprobam nešto pre nego što se usmerim na rad sa klijentom.
Izuzetno je bitno testiranje proizvoda, zbog sastava i mogućnosti izazivanja akni tako da se ja godinama držim svojih favorita i ne eskperimentišem puno kada je nova šminka u pitanju.
Kako pristupate klijentima koje imaju specifične zahteve ili vizije za rad?
Rad sa ljudima nije uvek lak, zato je strpljenje ključ svega. Ukoliko klijenti žele neki kompleksniji look koji iziskuje više vremena onda je potrebno da to naglase pri zakazivanju termina. Potrebno da je iskomunicirate tačne želje klijenata jer se često može desiti da klijent nije siguran
šta tačno traži ili dođe sa određenom fotografijom look-a koji ne odgovara njihovom obliku lica, očiju. Želje klijenta su uvek na prvom mestu, ali je i važno da da date profesionalan savet ukoliko smatrate da bi klijent bio time još zadovoljniji.
Možete li podeliti savjet za izgradnju povjerenja s klijentima tokom procesa šminkanja?
Kao što sam već prethodno navela bitna je komunikacija sa klijentom pre samog šminkanja. Tokom procesa klijenti sede ispred ogledala i više puta im naglasim da ukoliko žele da koriguju nešto da budu slobodni da to i kažu. To je siguran način da izbegnete nesporazum i nezadovoljstvo klijenta.
Koje su, prema vašem mišljenju, najveće zablude o profesiji make up artista?
Najveća zabluda je da šminkanje banalan i lak posao koji svako može da radi. Uz malo talenta a puno truda i rada smatram da je sve moguće ali neretko vidim da osobe ulaze u ovaj posao saciljem velike zarade za kratko vreme što je u redu ali iza toga ne stoji želja za radom i napretkom.
Imate li neki ritual ili naviku koju prakticirate prije nego što započnete s radom?
Bitno mi je da dođem ranije na termin da bih spremila radnu površinu i materijal za rad i da usput popijem kafu kako bih se opustila i pripremila za ceo radni dan koji je ispred mene.
Koji su vaši najvažniji savjeti za mlade make up artiste koji žele uspjeti u ovom polju?
Moj savet je da budu uporni i marljivi. Talenat ne vredi ništa ukoliko se ne iskristališe istrajnošću i vrednim radom. Uložite u kvalitetnu šminku i edukujte se na polju marketinga. Dobar marketing je 50% posla u industriji lepote i ukoliko znate kako adekvatno da promovišete Vaše radove nadruštvenim mrežama uspeh je zagarantovan!
Koji su vaši dugoročni ciljevi u karijeri?
Kao što sam navela najviše sam se pronašla u ruskom stilu i bojama. Naravno pored beauty look-ova koji su uvek moj izbor za Vaše bitne prilike želim da na naše prostore donesem nešto novo i drugačije i sigurna sam da ću u tome uspeti!
Kako održavate svoju strast prema šminkanju i kreativnosti tijekom vremena?
Ukoliko volite posao koji radite uvek ćete pronaći način da se inspirišete. Nije uvek lako, nekada Vam nije dan, umorni ste, imate zahtevnije klijente ali na kraju dana je bitno da radite ono što volite i ono što Vas ispunjava. Možda zvuči idealistički ali time se uvek vodim.
Koji je vaš najvažniji savjet za samopouzdanje u šminkanju?
Uvek verujte u sebe i ne odustajte nikad od svojih ciljeva. Sigurno je lakše reći nego uraditi ali ukoliko je ovaj posao ono što volite onda je to jedini način. Nemojte se oslanjati na mišljenja drugih ljudi ukoliko Vam njihov savet ne može pomoći. Često se susrećem sa mladim devojkama koje žele da se bave ovim poslom ali imaju tremu da prikažu svoj rad na društvene mreže. Ali kada donesu konačnu odluku shvate da to nije ništa strašno i da im je potrebno samo malo vremena i strpljenja.