Ono što gradi umjetnika kao biznismena je i upornost, radne navike i etika. Uvijek je tu i edukacija.
Intervju: Dragan Vurdelja – profesionalni vizažist, umjetnik, poduzetnik i edukator
Dragan Vurdelja je renomirani beauty ekspert sa više od 25 godina iskustva i uspješnom međunarodnom karijerom, a trenutno djeluje između Londona i Beograda. Kao jedan od najcjenjenijih profesionalnih šminkera na svijetu, sarađivao je sa najpoznatijim modnim dizajnerima na svjetskim nedjeljama mode. Rođen 1977. godine, Dragan je svoju karijeru započeo 1997. godine, a 2005. godine proglašen je za najboljeg profesionalnog šminkera u Srbiji na prestižnim Pantene Beauty Awards. Njegovo umijeće prepoznali su i vodeći svjetski brendovi i magazini poput Cosmopolitana, Elle, GQ i Harper’s Bazaar, dok je radio na kampanjama za brendove poput Charlotte Tilbury, Estée Lauder i Inglot. Osim što je bio angažiran na brojnim međunarodnim projektima, Dragan je 2006. godine osnovao svoju make up školu u Beogradu, koja je postala ključna tačka u obrazovanju novih talenata u beauty industriji. Također, lansirao je svoj prvi make up proizvod, Dragan Vurdelja gel eyeliner, otvarajući novo poglavlje u razvoju beauty proizvoda.
Dragan je vizažist čiji rad u svijetu ljepote odražava spoj umjetnosti, tehnike i strasti koja traje više od 25 godina. Kroz svoju međunarodnu karijeru, ostvario je suradnje s najpoznatijim modnim brendovima i dizajnerima, postavši jedan od najcjenjenijih stručnjaka u industriji. Njegovo ime je sinonim za svestranost i inovaciju, a njegov pristup šminkanju uvijek je utemeljen na pažljivom balansiranju estetskih standarda i kreativnosti. Dragan je tijekom svog profesionalnog puta stekao prestižna priznanja, uključujući Pantene Beauty Award za najboljeg vizažista u Srbiji, a danas svoju strast prema šminkanju prenosi na mlađe generacije kroz školu koju je osnovao.
Njegovo putovanje u svijet ljepote započelo je 1997. godine, a ključni trenutak u njegovoj karijeri dogodio se 2005. godine, kada je proglašen najboljim šminkerom u Srbiji. Rad s poznatim ličnostima, modnim kreatorima i globalnim brendovima omogućio mu je da neprestano uspinje ljestvicu svog zanata, istovremeno ostajući posvećen umjetnosti stvaranja look-ova koji pričaju vlastite priče. Za Dragana, šminkanje je više od posla – to je način izražavanja, način da podigne samopouzdanje i transformira ljude, inspirirajući ih da se osjećaju najbolje u vlastitoj koži.
Photo Credits: Franjo Matković
Kako vidite ulogu umjetnosti u šminkanju? Da li smatrate da je šminka oblik umjetnosti?
Tim sam se pitanjem bavio dosta dugo, preispitujući samog sebe i to da li ja mogu da se nazovem umetnikom. Radeći sa drugim umetnicima, shvatio sam da taj deo jednostavno živite i da medijum pomoću kojeg izražavate svoju umetnost nije važan. Ali, isto tako, shvatio sam da šminkanje ne mora da bude samo umetnost, a šminker ne mora da bude umetnik da bi dobro odradio posao. Namena šminke nije uvek ista. Osobe koje se bave šminkanjem ne moraju da imaju iste afirmacije i interesovanja da bi podjednako bili uspešni u svom poslu. Ali, da odgovorim na vaše pitanje – da, šminkanje može biti i umetnost.
Photo Credits: Franjo Matković
Kako spojite umjetnost i šminku u svom radu? Da li koristite šminku kao sredstvo za izražavanje? Kako biste opisali svoj stil šminkanja i koji su vaši najveći inspiratori u industriji?
Umetnosti, bilo da je u pitanju književnost, muzika, pozorište, film, slikarstvo, vajarstvo, arhitektura ili fotografija, jesu, bar meni, beskrajno inspirativne. Profesija make up umetnika počela je da se razvija i znatno je dobila na značaju pojavom filma, gde se u početku koristila isključivo da bi se izrazila emocija ili naglasio karakter lika. Ja volim da kreiram likove i da smišljam priče osoba koje sam stvorio. Bambie night out možete pogledati na linku: https://www.journal.rs/moda/citati-iz-filmova-u-bambie/.
Ne znam kako bih opisao svoj stil osim kao versatile(svestran). Jedan od mojih većih uzora bio je Kevyn Aucoin, poznat po tome što je transformisao poznate ličnosti u druge poznate ličnosti.
Photo Credits: Miomir Milić
Kako prilagođavate lookove različitim ličnostima i njihovim osobnostima? Postoji li proces koji pratite?
Lookove prilagođavam tako što pravim konekciju sa svojim klijentima. Slušam ih i uviđam njihove potrebe. Vrlo često kreiramo zajedno.
Kako pristupate stvaranju ikoničnih lookova koji postaju prepoznatljivi i inspiriraju druge?
Ja se ne pripremam, uvek sam spreman. 🙂 Uvek istražujem, a sama istorija šminke je dovoljna za inspiraciju. Stalno pravim mood board-ove… Visim na Instagramu i Pinterestu zbog toga. Ali, isto tako, ponekad se te ikonične stvari dešavaju vrlo spontano i neplanirano. Jednostavno se desi neka magija kojoj se prepustite i verujete procesu. Skoro pa romantično. 🙂
Photo Credits: Miomir Milić
Kako se, po vašem mišljenju, razvila industrija šminkanja u posljednjih nekoliko godina, i gdje vidite da ide u budućnosti?
Industrija se razvija i postaje ultra mega giga monstrum. Nezadrživo je. Ljudska potreba za lepotom i mladošću postaje sve opsesivnija, i ako smo joj se, ne tako davno, ismevali, sada je glorifikujemo i nazivamo self-care-om ili radom na sebi.
Zapravo, to je čista travestija, a i profesionalci koji su dugo u poslu, poput mene, i dalje padaju na marketinške trikove. Ne želim da zvučim depresivno, ali realnost je da beauty industrija postaje apsurdna.
Pravac u kojem se razvija je kombinacija sve inovativnijih anti-age tretmana (na korak smo do beauty pilule, kao u filmu Substance), specijalnih efekata i tehnologije… Što se šminke tiče, već sada je možete kupiti i na trafikama. 🙂
Kako balansirate između umjetničkog izraza i komercijalnih zahtjeva klijenata?
U šminkanju, kao i u ljubavi, ili čak u hrani, imamo različite potrebe koje se menjaju u različitim prilikama. Nekad izaberemo fine dining, a nekad burger ili lokalni bistro. Moji klijenti znaju šta mogu da očekuju od mene, pa samim tim razmena bude glatka i neretko se prepuste.
Kako pratite najnovije trendove u šminkanju, i kako ih implementirate u svoj rad?
Trendove vrlo često predosećam i ponekad mi bude krivo što ih ne plasiram odmah. Važno je pratiti ih, ali i umeti ih prilagoditi osobi koju šminkate.
Kako se trudite da osnažite svoje klijente kroz šminku, posebno u industrijama gdje se očekuje određeni izgled?
Mislim da vam ljudi u prve dve rečenice kažu sve o sebi. Način na koji hodaju ili se ogledaju, takođe. Zidovi mog studija su prekriveni ogledalima i ja tu prostoriju nazivam sobom istine – ne možeš pobeći od sebe. :))) Šalim se malo, ali radeći sa ljudima tako blisko, počnete da ih razumete više i onda im pružite malo ljubavi, a to je ponekad sve što je potrebno. Naravno, ni precizna ruka, stil i kvalitetni proizvodi nisu na odmet. Nikad ne skrećem pažnju na nepravilnosti i uvek vidim ono što je lepo, pa to komuniciram.
Photo Credits: Franjo Matković
Postoji li neki trenutak ili projekt koji vas je posebno ponosio kao vizažista?
To se uvek menja. Nekada su to bile saradnje sa umetnicima kojima se divim, trenutno je to kreativna direkcija za kratak modni film koji sam radio, ali ono što je konstanta jeste škola i svi koji su kroz nju prošli.
Kako se odvija vaša saradnja s modnim dizajnerima ili stilistima? Da li često radite zajedno na kreiranju ukupnog izgleda?
Ako ne postoji uzajamno poštovanje, te saradnje nisu moguće.
Kako definišete ljepotu, i kako se ta definicija odražava u vašem radu?
Može li se definisati lepota? Postoje standardi lepote, ali i oni su različiti u Aziji, Africi, Evropi… Možemo da kažemo da nam je lepo ovalno lice, bademaste oči, i ako je kliše, reći ću – lepota zaista jeste u oku posmatrača i vrlo je lična stvar to što je vama ili meni lepo. Ja verujem u zaljubljenost na prvi pogled, ali lepota neće spasiti svet. Hahahha 🙂
Photo Credits: Miomir Milić
Na kraju ovog razgovora, koja bi bila vaša najvažnija poruka ili savjet za sve one koji teže da postanu uspješni u svetu šminkanja i umjetnosti, a kako da ostanu vjerni sebi u tom procesu?
Uspešni šminkeri… hmmm, mislim da je jedan od uslova za uspešnog make-up umetnika neka vrsta opsesije. Mnogima od nas je posao bio spas i balans. Ne znam da li je to neki savet, ali ovo je iz ugla umetnika koji je svoju umetnost uklopio u život. A što se tiče praktičnih saveta, radeći sa mladima, a i kroz lično iskustvo, shvatio sam da ono što gradi umetnika kao biznismena je i upornost, radne navike i etika.
Photo Credits: Miomir Milić
Uvek je tu i edukacija – ne nužno kursevi, već knjige, filmovi, YouTube. Sve su nam informacije dostupne i neprihvatljivo mi je bavljenje ovim poslom bez znanja o istoriji ove profesije i šminke generalno.
Beskrajno je zanimljiva i uzbudljiva. Danas postoji puno seminara, tutorijala, i važni su i oni koji nam nisu zanimljivi na prvu. Ciljevi, dnevni, dostižni – recimo da svakog dana našminkamo jedno lice, bar sopstveno. Analizirati anatomiju lica, izučavati svetlo, Photoshop i druge softvere… učiti da razumemo kožu, crtati, plesati, ići na seminare iz komunikacije, baviti se fitnesom, slušati muziku… DISATI!
Photo Credits: Franjo Matković