Šminkanje je proces uljepšavanja lica star hiljadama godina a potiče iz Egipta. Šminka je bila isključivo namjenjena muškarcima, a prva žena u istoriji čovječanstva koja je „ponijela“ šminku bila je Kleopatra. Oči bi uokvirivala crnim kreonom u obliku ribe (boga rata- Horusa) .
Piše: Boris Krejić ( 28 ) je profesor scenske šminke i filmski producent iz Gradiške. Školu je završio u Banjaluci i Beogradu uporedo. Široj javnosti je poznat po saradnji s brojnim muzičkim imenima Srbije a kroz njegove ruke su prošle gotovo sve najveće zvijezde domaće javne scene. Šminkanjem se bavi od svoje 16. godine, rad na televiziji kao voditelj emisije CITY KIDS i mali maneken pružio mu je šansu da se od tinejdžerskih dana razvija u ozbiljnog regionalnog šminkera. Njegov rad je prepoznala i RTV Pink angažujući ga za svoj prvi serijal „PINKOVE ZVEZDE“ I „PINKOVE ZVEZDICE“.Radio je reklamne kampanje za Njemački institut za vodu, spotove Akademije umjetnosti u Beogradu, filmove , kampanje za predstave u Beogradu, modne editorijale kako u Srbiji tako i u Hrvatskoj. Sarađivao je i sa Vesnom Sposom kao vodećom Hrvatskom dizajnerkom u modnim editorijalima, ali i salonom Nancy Show room na samostalnoj reviji vjenčanica u Zagrebu. Držao je edukacije iz oblasti šminkanja i u Dubai Mall-u za uposlenike brenda KRYOLAN. Smatra da je šminkanje umjetnost a ne posao te svako lice doživljava kao slikarsko platno.
Šminkanje je umjetnost ili zanatska djelatnost ? Mnogo je onih koji vjeruju u jedno ili drugo ali je jako bitno da znamo šta je profesionalni šminker-umjetnik a šta kozmetičar koji kao dopunsku djelatnost u salonu nudi usluge uljepšavanja – šminkanja. Šminkanje je proces uljepšavanja lica star hiljadama godina a potiče iz Egipta. Šminka je bila isključivo namjenjena muškarcima, a prva žena u istoriji čovječanstva koja je „ponijela“ šminku bila je Kleopatra . Oči bi uokvirivala crnim kreonom u obliku ribe (boga rata- Horusa) . Kako je vrijeme prolazilo proces šminkanja se mjenjao kroz vrijeme i društvene norme, nekada je to predstavljalo luksuz dostupan samo najbogatijem sloju društva a danas potrebu svake žene da izgleda lijepo u svakoj bitnijoj prilici prateći društvene norme i pravila nametnuta popularnim reklamama, instagramom i ostalim sredstvima oglašavanja. Često kada me pitaju šta je u trendu moj odgovor je uvijek isti : „ono što vama najbolje stoji“, i to je zaista tako. U najezdi šminkera i šminkerki, blogerki, vlogerki žene su se potpuno dezorjentisale pokušavajući sve to da isprate, brendovi zadovoljno trljaju ruke a sami tzv šminkeri počinju da niču kao pečurke poslije kiše. Šminkere možemo da podijelimo u nekoliko grupa a to su: kozmetolog šminker, profesionalni šminker, profesionalni scenski šminker , body art umjetnik. Kao profesor scenske šminke i samostalni umjetnik rijetko kad pitam klijenta šta želi jer obično pri prvom susretu se njihova želja kosi jedna s drugom. Moj zadatak je da ispoštujem klijenta ali i da uradim najbolju moguću verziju iste jer samo takav rad je kvalitetan rad. On naravno mora da prati formu samog šminkanja. Šminkati se može četkicama ili prstima . Jako poštujem kolege vizionare jer sam jedan od njih te pri prvom susretu s klijentom imam viziju kako nešto treba da izgleda na kraju i kroz samu komunkaciju pokušavam da ostvarim uvid da li se to osobi preko puta mene dopada. Iz tog razloga često čujem komentar: „ da li sam ovo ja ?“, na šta se uvijek ljubazno osmjehnem i pomislim da je baš takva dama kod mene i ušetala ne baš svjesna svoje ljepote. Dakle, kao što sam već naveo, imati viziju je pola posla za umjetnika. Zadatak šminkera je da vam pomogne da izgledate bolje, a šminka je samo sredstvo koje umjetnik koristi da bi ostvario svoju zamisao. Kao profesionalni scenski šminker imam tu slobodu pri radu a svako lice doživljavam kao platno po kojem slikam i crtam stvarnost onakvu kakvom je vidim.
Razlika između profesionalnih šminkera i kozmetologa šminkera jeste da profesionalni šminker uvijek prvo radi teniranje kože brišući sve sa lica i iscrtavajući ga a kozmetičar šminker prvo šminka oči a potom i ostatak lica. U šminkanju nema velikih grešaka jer je to slobodna umjetnost a razlika između radova je lična ekspresija, preciznost, ukus ili neukus. Klijente bih takođe razvrstao na više grupa, pomalo šaljivih ali vrlo realnih, a to su:
Prvu grupu čine osobe koje na neku manifestaciju odlaze da se nekome dopadnu pa su jako ushićene jer će tamo biti možda njihov budući muž, budući dečko, budući poslodavac, svi mogući budući i svi čekaju samo njih.
Druga grupa su klijenti koji su pomalo zalutali, odnosno došli su da vide šta se tu dešava i šta vi to radite, obično prosječne žene kojima nedostaje vrlo malo da bi bile srećne.
Treću grupu čine dame koje idu negdje da se nekome svete, pa je tamo bivši muž, bivši dečko, bivši poslodavac, bivša najbolja drugarica odnosno svi oni koje treba spaliti na lomači! – takve su Vam najluđe.
Zadatak šminkera jeste da svima izađe u susret i svakoga učini lijepim. Umijeće šminkanja zasniva se i na koloritu i nijansiranju koje je sve popularnije i ovog proljeća će činiti većinu trendova. U trendu će biti da izgledate svježe i lijepo (bez 5 kilograma hajlajtera gdje ne treba), prirodniji izgled biće kao i proteklih sezona na cijeni. Šminkeri i klijenti često se ne nalaze na istim talasnim dužinama pa je sve više nezadovoljnih klijenata ali i umjetnika zbog „copy – paste“ sistema šminkanja koji s vremenom postaje sve traženiji a umjetnici i kozmetičari ukalupljeni, te i sam sukob zakona za kozmetičare i „nezakona“ za umjetnike svodi se na papiru pod isto, a ne bi smjelo. Skrenuo bih pažnju na sve više šminkanja po kalupu i šablonima a današnje dame žele samo da budu lijepe, ništa više. Zadatak šminkera je da to postigne i omogući klijentu. Napomenuo bih i veliki broj „kupljenih diploma“ po nekakvim nazovimo edukacijama gdje sem tog papira koji ćete okačiti na zid ne dobijete ništa. Šminka je sredstvo a vaša vizija i umjeće su ono čime VI šminkate. Kvalitet proizvoda nije toliko važan koliko vaše umijeće, škola i kursevi su u funkciji da što kvalitetnije svoju viziju možete da pretvorite u neko novo „remek djelo“ koje će krasiti neko novo lice ozareno osmjehom i zadovoljstom koje će svi drugi da primijete. Samo takav klijent je adekvatna reklama Vas a novac je samo mali znak „pažnje“ za ono što ste kreirali..Novac nikada ne smije biti primat nad kvalitetom i uslugom.